Ik ben Daniël, freelance creatief en maker. In dit portfolio vind je veel verschillende dingen waaraan ik heb gewerkt, zowel freelance, als bij mijn eigen bureau KAPOOOW. Maar ook voor mijzelf als kindermuziek-maker Oom Dano of gewoon voor de lol.
Maar als iets in mijn portfolio wat je aanspreekt wat hier niet onder valt, bel me gerust 😁
KAPOOOW
In 2013 richtten mijn goede vriend Remco Dongor en ik samen reclamebureau KAPOOOW op, met als doel inclusief, vrolijk en interactief werk maken, waarbij concept en uitvoering dichtbij elkaar staan.
Voor KAPOOOW vond ik het best lastig om een selectie te maken uit 12 jaar werk, maar ik wilde ook geen kopie van KAPOOOW’s portfolio online zetten. Dus al het andere werk kun je bekijken op kapooow.nl/campagnes
Contact
Een enkele illustratie of volledige campagne? Ik sta overal voor open. Bij grote projecten kan ik gemakkelijk mijn netwerk van KAPOOOW optrommelen, bij kleine opdrachten blijft het simpel. Ik hanteer een vast uurtarief, maar er is altijd de mogelijkheid om een projectprijs af te spreken.
Naast dat KAPOOOW mijn bureau is, heb ik ook de branding gedaan en onze website gebouwd. Voor het laatst in 2020, toen we vonden dat we wel wat kleur konden gebruiken. De huisstijl moest dezelfde vrolijkheid uitstralen als ons werk, dat is hopelijk gelukt.
Logo
De naam KAPOOOW is een onomatopee van een hard geluid. Dit past bij onze liefde voor comics, maar de naam kan ook gezien worden als het geluid van impact. We wilden een vrolijk logo dat ook de indruk wekt van knallend werk, vandaar de vuurpijl die door de O’s heen vliegt.
Kleurgebruik
We hanteren 6 kleuren. Deze staan voor ons inclusieve werk, maar ook gewoon voor vrolijkheid.
Visuals en fotografie
Voor de fotografie hanteren we een knipoog naar strips en popcultuur. Zo tekende ik bij onze werknemers en vaste freelancers digitale verkleedkleren, zodat we er allemaal superkrachtig uit zien.
Oude visual van rond 2018Hierna stapten we over naar deze “Midnight Marauders”-achtige visual
Qua visuals blijven we altijd in het kleurenpalet. Hierdoor krijgen deze een herkenbare uitstraling.
Een visual die ik illustreerde voor de website (ik hou van Kaiju-films)Een van onze vele idents
Website
Ook de website moest onze liefde voor popcultuur en strips uitstralen. Om die reden zien project-cases eruit als strippagina’s en zie je hier en daar tekstballonnen oppoppen.
De homepagina, met paralax animatieOver onsOns werkProjectpagina KemetProjectpagina Sabi SurinameHet prikbord met allerlei interessante gebeurtenissenDe contactpagina
Een campagne met verzamelalbum-plaatjes als metafoor voor het groeiende buurthelden uit Amsterdam Zuidoost.
Een van de social uitingen
In de campagne zijn “verzamelplaatjes” van buurthelden te zien zoals psychomotorisch mannen- en jongens therapeut Waldy Neijhorst die het vergroten van de mentale weerbaarheid van deze groep als levensmissie heeft. Daarnaast komen ook jongere helden voorbij zoals Soortkill, mede-oprichter van SMIB. Maar natuurlijk ook nieuwe helden zoals Ama Koranteng-Kumi, die met Zo=Zuidoost Bloei & Groei op kon zetten in diverse wijken en zo haar buren helpt toegang te krijgen tot gezonde voeding. Het gaat dus niet om faam, maar om het feit dat jouw initiatief heeft bijgedragen aan de gemeenschap van het stadsdeel.
Stories slideDe out-of-home poster
Alle uitingen laten een verzameling heldenplaatjes zien en nodigen uit, om onderdeel te worden van deze groep rolmodellen; De helden van Zuidoost. De campagne bestaat uit een printcampagne met poster, social uitingen voor Instagram (Carrousel en Stories) en een (semi)permanente activatie. Op de uitingen wordt afgesloten met één of meerdere ontbrekende plaatjes, zoals je ook hebt bij een incompleet stickerverzamelalbum. Dit silhouet is bedoeld voor het initiatief van de doelgroep.
Mijn goede vriend Remco Dongor (mijn partner bij KAPOOOW) en ik wilden graag directer bijdragen aan een bewustere, gezondere en inclusiever-handelende nieuwe generatie. Na jaren met veel plezier campagnes ontwikkelen voor voornamelijk de culturele sector en goede doelen, was dit voor ons de belangrijkste reden om ook educatieve games te gaan ontwikkelen.
Een scene uit het avontuur
Aangezien we nog druk bezig zijn met onze eerste educatieve game, willen we er niet teveel over los laten, maar hier vast een preview van mijn illustraties en animaties! Remco en ik hebben samen het verhaal, personages en educatieve geraamte bedacht, Remco heeft vervolgens een geweldig script geschreven 😁
Mijn animaties en design van de hoofdpersonenBekijk project
Om aandacht te vragen voor de nieuwe tentoonstelling heeft Tropenmuseum Junior samen met reclamebureau KAPOOOW een interactieve en cultureel authentieke campagne ontwikkeld die potentiële bezoekers door middel van relevante storytelling voor, tijdens en na het bezoek blijft raken.
De tv-commercial
In de inclusieve campagne maakt de doelgroep kennis met Harvey, zijn oom Kenneth die in het Tropenmuseum werkt en hun ontdekking van Sabi Suriname. Na de magische ontdekking vertelt Harvey zijn ongelooflijk, maar waargebeurde verhalen over de Sabi Suriname aan zijn vrienden. De doelgroep wordt daarna aangespoord zelf de tentoonstelling te gaan beleven.
Paul Kempe en ik maakten deze videoclip voor de Amsterdamse 8bit beatmaker Hayzee van Zwart Licht. In de video zie je de 8bit-versie van Hayzee (ontworpen door Punchdouble) op avontuur door Amsterdam en daarbuiten. Hayzee’s EP en deze video zijn beide uitgebracht op Nalden.net, die het project initieerde.
De video werd Video of the Day bij de FWA en werd hoofdfilm in het FWA Theater. Het werd ook genomineerd voor een State Award, ging in première in de Amsterdamse Bitterzoetclub en kreeg veel aandacht op blogs over de hele wereld.
Wat was dit toch een leuk project. Remco en ik zijn mega-Telekids-fans en wilden ooit in ons leven een versie hiervan zelf maken. Samen bedachten we deze spelshow, verder deed ik de vormgeving, regie en de edit.
De poster die in vele basisscholen hing
Aanleiding
COC Nederland vroeg KAPOOOW in 2022 om het concept en de campagne voor Paarse Vrijdag 2021 te ontwikkelen, waarbij het doel was om zoveel mogelijk basisscholen mee te laten vieren met Paarse Vrijdag. Dé landelijke dag waarop leerlingen, door paars te dragen, laten zien dat ze oké zijn met alle genders en seksualiteiten. Hiermee zetten zij de norm en creëren zij een veilige omgeving voor LHBTI+-leerlingen en leerlingen uit regenbooggezinnen.
De spelshow die kinderen op Paarse Vrijdag in de les kekenBekijk project
Ik maak weleens een illustratie voor een kaart, hieronder wat voorbeelden.
Geboortekaart Benjamin
Ik kreeg van goede vrienden de eer om een illustratie voor het geboortekaartje van hun zoontje Benjamin te maken. Dat deed ik natuurlijk met veel plezier ❤️
Een van de projecten waar ik het meest trots op ben. Het begon als een wervingscampagne genaamd ‘Ik doneer voor’, waarbij we ruimte gaven om je donatie aan iemand op te dragen en een verhaal te delen. Dit klinkt anno nu allemaal niet zo spannend, maar in 2016 was dit heel vernieuwend bij goede doelen in Nederland. Zie deze quote uit een artikel op Marketing Tribune:
Wat fantastisch dat we nu de mogelijkheid hebben om de verhalen achter grote en kleine donaties te kunnen vertellen. […] De verhalen creëren empathie en motiveren anderen in hun omgeving om ook te doneren.
Jasper Vosbergen, fondsenwerver van KWF
De verhalen uit de campagnevideo’s werden verteld vanuit een vriend, collega of familielid van de patiënt, waardoor er een veel menselijker narratief ontstond en doneren voor kankeronderzoek veel minder abstract is. Doordat mensen het verhaal achter hun donatie deelden op social media, ontstond er een soort kettingreactie van donaties door familie en vrienden van degene voor wie gedoneerd werd. Uiteraard wilde KWF hierop graag een vervolgcampagne.
Briefing
Rond de feestdagen komen mensen die om elkaar geven samen. Waar mensen vaak niet bij stilstaan, is dat deze periode extra zwaar kan zijn voor iemand die met kanker te maken heeft. KWF vroeg KAPOOOW om een vervolg te bedenken op onze ‘Ik doneer voor’-campagne, maar dan het liefst met een fysieke activatie.
De casevideo uit 2017
Idee
Nederland bouwt elk jaar tijdens de donkere dagen samen een tijdelijk monument voor iedereen die met kanker te maken heeft. Middels een donatie kan de doelgroep een lampion laten plaatsen op een bijzondere locatie. Aan het einde van de campagne wordt dit monument aan de hand van een ceremonie ‘aangestoken’ tijdens de Verlichtingsceremonie. Via deze wijze kunnen zij zo hun dierbaren herinneren of een hart onder de riem steken en zien zij dat vele met hen ook iemand hebben verloren.
Uitingen
Een video die Edsilia opnam voor Mario
Deze campagne bevatte wederom video’s van mensen over een dierbare spraken, maar dit keer met een lampion in de hand waar diegene’s naam op stond. Op de donatiepagina konden vele verhalen worden bekeken via een interactieve kaart, waarop elke lampion te bekijken was. Vervolgens kon de doelgroep een digitale versie van de lampion delen (met hetzelfde effect als bij ‘Ik doneer voor’) en bij de Verlichtingsceremonie werd deze lampion in het echt geplaatst mét handgeschreven naam erop.
De landingspagina met interactieve kaartDe interactieve kaart uit 2019
Resultaten
De eerste keer in 2016 vulden we de Afsluitdijk met ruim 6000 lampionnen, de resultaten waren zo ver boven verwachting dat KWF niet had gerekend op de vele landelijke persaandacht die de campagne aantrok. Het jaar daarop ontsteeg de campagne de wervingsafdeling en werd het een KWF-breed project. Toen was er ruimte voor een televisiecommercial en veel print. Het resultaat bijna 12.000 lampionnen in het Middelpunt van Nederland. Ons laatste jaar (voordat we t stokje overdroegen) behaalden we nog een keer een verdubbeling, van ruim 24.000 lampionnen, dit keer bij Paleis Soestdijk.
In 2018 wonnen we twee bronsen Esprix Awards: Business-to-Consumer & Not-for-profit
Het was elke keer zo bijzonder om bij mensen thuis hun verhaal op te mogen nemen. We reden het hele land door, van Groningen tot Zeeuws Vlaanderen, want bij zo’n nationaal thema moet er ruimte zijn voor iedereens verhaal.
Strategie
Hieronder een stuk uit ons strategiedocument:
De donateurs creëren met een kleine handeling in de vorm van donaties, een authentiek, landelijk doch persoonlijk moment; het verlichten van een bijzondere locatie met lampionnen, om zo de slachtoffers van kanker te herdenken. De drempel om mee te doen is laag en daardoor wordt het aantrekkelijker voor de doelgroep om mee te doen. Daarnaast kan de doelgroep hun verbondenheid met elkaar tonen, door onderdeel te worden van een groots gebaar.
De campagne op Rembrandtplein, een van de vele grote schermenPaleis Soestdijk
De drukbezochte locatie maakt dat er een gezamenlijke trots vormt bij de doelgroep. De impact van het beeld laat zien hoeveel mensen er verloren zijn aan kanker, hierom is het belangrijk dat de doelgroep doneert. Tot slot ziet men in alle uitingen constant hetzelfde beeld van donateur met lampion, waardoor het blijft hangen in het hoofd en het concept een geïntrigeerd karakter krijgt.
Door voor iedere donatie/slachtoffer een lampion te ontbranden, wordt zichtbaar hoeveel slachtoffers kanker heeft gemaakt en duidelijk dat donaties belangrijk zijn om deze hoge aantallen te reduceren. Voorafgaande aan het ontbrandingsmoment is dit te zien aan de dynamische reserveringen van het aantal lampionnen op de landingspagina en achteraf aan het campagnebeeld met een hart van duizenden lampionnen.
Achter de schermen
Tijdens een van de vele shoots voor de commercialHet was altijd bijzonder om iemands verhaal te mogen horentrots in het Middelpunt van Nederland
Pink Ribbon is een wereldwijd erkend symbool sinds 1997. De organisatie raakt het leven van vrouwen in meer dan 30 landen, door het bewustzijn en de financiering van borstkankeronderzoek te vergroten. Pink Ribbon vroeg KAPOOOW om een online campagne te ontwikkelen, waarin borstkanker onder de aandacht wordt gebracht tijdens Moederdag.
De stop-motion video
We ontwikkelden een stop-motion-video met een familie gemaakt van snoep in de hoofdrol. Het verhaal focust op de moeder, die wordt afgebeeld als het populaire hartvormige snoepje met ‘mama’ erop. Om de interesse van de doelgroep te wekken, hebben we de zeer serieuze boodschap op een visueel aantrekkelijke en intrigerende manier verteld.
Als je Brouwerij ’t IJ zegt, zeg je eigenlijk meteen ook Zatte Tripel. Het is het eerste bier dat werd gebrouwen in de tanks aan de Funenkade in Amsterdam, recht onder de iconische molen. Amsterdam sloot Zatte Tripel al snel in haar hart. Nu, 35 jaar later, is het speciaalbier ook een vaste waarde in veel horecagelegenheden in het land.
Stormy Minutes, een televisieproductiebedrijf dat bekend is van populaire programma’s zoals Taarten van Abel , Koken met van Boven en Poesjes , vroeg ons om een ident te maken om hun programma’s te introduceren. Je weet wel, net als de beroemde brullende leeuw van MGM voordat je een geweldige film kijkt
Stormy Minutes heeft een breed scala aan tv-shows en films. Daarom was de vraag hoe je dit allemaal in een korte video kon vastleggen. Kijkend naar hun logo met de lijst van 82 stippen, hebben we 82 ronde objecten gemaakt die hun tv-shows en films vertegenwoordigen. We componeerde op maat gemaakte muziek en schoten daarop een gestileerde stop-motion video, omdat dit mooi past bij de algehele stijl van het werk van Stormy Minutes. Hier is het resultaat.
Als Oom Dano maakte ik in mijn vrije tijd een spel voor jonge kinderen. In deze muzikale en inclusieve game, ga je met het katje Piepie op zoek naar allerlei dingen voor haar feest. In de stad kom je op allerlei leuke locaties zoals de basisschool, boerderij en de markt.
Je maakt kennis met bijvoorbeeld Omar de marktkoopman en Akwasi van de speelgoedwinkel. Vol met grappige animaties en vrolijke muziek.
In Suriname vind je veel verschillende bevolkingsgroepen. Al deze verschillende mensen brachten hun eigen taal, cultuur en religie met zich mee, maar ook hun eigen plantengebruik en ideeën over ziekte en gezondheid. In de loop der jaren is er een rijkdom van kennis ontstaan, naast die van de Inheemsen, de oorspronkelijke bewoners van Suriname. Vanuit deze gedachte organiseerde Wereldmuseum Amsterdam Thee Tori’s, vertellingen onder het genot van Surinaamse thee.
Ik werd gevraagd om een visual te illustreren die aansloot bij het event, maar ook bij onze campagne voor kindertentoonstelling Sabi Suriname. Ik tekende Harvey en zijn vriendjes met theekopje dat via theeblaadjes de titel bekend maakt.
Een schoolfeest met dierendocenten als opvallende kinetische klei-animaties.
Ik wilde heel graag echte licht- en rookeffecten gebruiken, dit maakte stop-motion geen optie en moesten we out-of-the-box denken
Storyboard dat ik tekende
Om awareness bij de doelgroep te brengen, en hen te activeren, voor een laatste keer een bezoek te brengen aan de Dierenacademie, lanceerde Wereldmuseum Leiden de Eindfeest-campagne. De leerlingen en docenten van de Dierenacademie vieren samen feest tijdens deze speciale week.
De grootste opdracht van de nieuwe merkidentiteit en bijbehorende brandguide was om millennials meer aan te spreken mét behoud van de huidige doelgroep (45+) en zelfs generatie Z prikkelen. Daarnaast moet DeLaMar een plek zijn waar alle Nederlanders zich welkom voelen, want het aanbod is er al. Met andere woorden sloot de huisstijl niet aan op het nieuwe beleidsplan.
Het nieuwe logo in de vier gradients
Ook wilde DeLaMar af van het sjieke imago, want de programmering juist is populair. Rood pluche was een no-go qua gevoel. We mochten het woord “Theater” laten vallen, want als je van stand-up comedy of muziek houdt kan dit afschrikken.
Een tram in de gloednieuwe huisstijlDe nieuwe ident
Een andere uitdaging was om ervoor te zorgen dat er altijd een herkenbare poster opgemaakt kan worden. De ene keer heeft een productie namelijk alleen een promotionele foto beschikbaar voor de poster, de andere keer is er een volledige los ontwikkelde visual. Dit alles moest werken binnen de huisstijl én herkenbaar zijn op straat als DeLaMar programmering. Hiervoor hebben we een opvallende lijst bedacht, waarbij het kleurenschema elke keer gekozen mag worden door het DeLaMar team.
Bij de ontwikkeling van de huisstijl is met een team gewerkt dat goed paste bij de volledige doelgroep. Uit generatie X, Y en Z, maar ook inclusief op basis van een intersectionele blik op de doelgroep.
Om te vieren dat DeLaMar tien jaar bestond heeft het iconische theater KAPOOOW gevraagd om een strategische herpositionering van het merk met bijbehorende nieuwe merkidentiteit en brandguide te ontwikkelen. Bovendien moest er ook een imagocampagne worden ontwikkeld om DeLaMar zichtbaar te maken bij nieuwe doelgroepen, zónder verlies van de huidige doelgroepen.
De printcampagne
De imagocampagne “Ik kijk uit naar” bestaat uit een televisiecommercial, social video’s voor timeline, stories en minidocumentaires op IGTV waar de doelgroep achter de schermen mag kijken bij voorstellingen van DeLaMar. Ook waren print en out-of-home belangrijke kanalen voor de campagne.
Na Corona had DeLaMar een een grote behoefte aan nieuwe werknemers. De briefing was om onderscheidend te werven en gastvrije theaterliefhebbers te vinden. Dus leek het ons een tof idee om korte poppen-video’s te maken, waarin de hoofdrolspeler steeds over-the-top gastvrij is.
We maakten 3 verschillende video’s, met telkens een andere gastvrije situatie. Ook was er een postercampagne en speciale landingspagina.
JodyAloys heeft altijd zin om bier te tappenBekijk project
Sinds 2018 maak ik kinderliedjes onder de naam Oom Dano. Reggae en Hip Hop, serieuze beats, maar met kinderachtige teksten over ijscomannen, de kleur roze en zielige katjes. Voor mijn liedjes maak ik altijd een eenvoudige clip, vaak met illustraties. Hier een aantal van mijn videoclipjes:
Kerstdorpen zijn geweldig. Haha nee dat vind ik wel, maar in dit geval leende deze uitvoering zich uitstekend voor een overkoepelende Kerstvakantie-campagne voor het Wereldmuseum.
Het Wereldmuseum Amsterdam heeft zoveel moois om te laten zien dat je aan één bezoek niet genoeg hebt. Om in de drukke kerstperiode op onderscheidende wijze te communiceren, ontwikkelde KAPOOOW een campagne met storytelling op (hele) kleine schaal.
Een van de video uitingen
De laatste jaren is er steeds meer belangstelling voor televisieprogramma’s zoals ‘De Grote Kleine Treinencompetitie’ van omroep MAX en ‘Klein maar fijn’ op SBS6. Daarnaast worden miniatuur-kerstdorpen met meer en meer populair in Nederland. Veel mensen schaffen miniatuurhuisjes aan met een kerstthema, maar soms ook al van Halloween of de Efteling. Tuincentra door het land heen bouwen hele ervaringen en attractieparken rond de feestdagen.
Ons land is verbonden door verhalen. De Canon verbindt deze geschiedenis via haar vensters in de slinger, maar ook fysiek via alle locaties in het Canonnetwerk. Tijdens de Canondagen kun je deze connectie echt ervaren door het hele land. Zoals de rode draad van een verhaal, gebruiken wij de oranje draad als metafoor voor de allesomvattende Canon van Nederland.
In deze huisstijl is plezier een belangrijk uitgangspunt. De slinger speelt een grote rol als letterlijke verbinder. De oranje draad is altijd zichtbaar en dient als vertelvorm, maar ook soms als oorsprong van een verhaal dat verteld wordt vanuit de Canondagen. Er is bewust gekozen om dichtbij de Canonhuisstijl te blijven voor herkenbaarheid, maar onderscheid te vinden in de echte draad.
Een kaart vol met geschiedenis in klei en wol in onze gloednieuwe huisstijl.
Het Canonnetwerk laat heel mooi zien hoe ons hele land gevuld is met geschiedenisverhalen, waarbij de Canondagen een uithangbord zijn van deze toffe locaties. In deze campagne liet KAPOOOW zien dat je overal in Nederland geschiedenis kan vinden, en maakten we het netwerk zichtbaar.
Digital out-of-homePoster
Het was ontzettend leuk om de geschiedenis van Nederland te vangen in kleine situaties van klei en 3D-printsels.
In 2015 ging in Amsterdam de eerste grootschalige muurschilderingtentoonstelling in première. Het zuidoosten van de stad was het podium voor deze indrukwekkende street art. Reflexo on Urban Art (R.U.A.) nodigde internationale kunstenaars uit om grootschalige muurschilderingen te maken die de creatieve ziel van de gemeenschap weerspiegelen.
Een indruk van de appScreenshots van de app
KAPOOOW werd gevraagd een app te maken voor bezoekers van “Street Art Tour”. De app bevatte een interactieve kaart, multimedia en achtergrondinformatie van deelnemende kunstenaars.
Daarnaast bedachten wij een printcampagne en bannercampagne, die de kunstwerken in het klein liet zien. Je werd getriggerd deze honderden keren zo groot te bekijken in de buurt.
Het is een beetje controversieel, maar ik aarzelde geen seconde toen MC Theater mij vroeg om dit promotiespel te maken voor hun toneelstuk genaamd Topdog/Underdog. Voor dit project deed ik de vormgeving, animatie, development en muziek, het grappige idee kwam van MC Theater zelf.
De gameplay
De richting die ik koos voor het design is gebaseerd op de lijntekenkunst van dollarbiljetten, om de zaken wat luchtiger te maken. Ik heb veel lol gehad met de animatie van Lincoln, die ik als papieren dollarbiljet behandelde, maar tegelijkertijd probeerde ik enig realisme toe te voegen aan zijn bewegingen. Echt een leuk project.
Wist je dat in dit beeld een kleurenblindheidstest verstopt zit?
Het vernieuwde UMU heeft na een verbouwing van een aantal jaar op 6 september 2023 haar deuren weer geopend voor het publiek. In het UMU leren families over het proces van onderzoek doen en wat daarvoor nodig is. Zo wil UMU iedereen in Nederland wetenschapswijs maken.
Een van de postersEen close up van de posterBekijk project
In de nieuwe tentoonstelling ‘Wie zegt dat?’ van Museum Van Loon brengen acht vertellers verhalen over doorwerking van het koloniale verleden; over kracht en burgerschap; en over ruimte nemen om ruimte te claimen. De vaste collectie van het museum verdwijnt letterlijk naar de achtergrond, dit door middel van transparant doek waar nieuwe verhalen op verteld worden.
KAPOOOW werd gevraagd een passend campagnebeeld te maken, een publicatiedesign te doen en het gedrukte gedeelte van de tentoonstelling te ontwerpen.
De publicatieDe tentoonstellingsborden
Voor het campagnebeeld bouwden we een maquette van het museum, van hout en van een vergelijkbaar transparant doek zoals in de tentoonstelling gebruikt is. Op deze maquette hebben we met licht projecties aangebracht van mensen in gesprek, waardoor zij het belangrijkste onderwerp in het beeld worden. Hiermee visualiseert het campagnebeeld ook de gedachte achter de tentoonstelling en laat het letterlijk de gelaagdheid zien van ‘Wie zegt dat?’.
Na maanden van stilte door Corona is de muziek eindelijk terug in Rotterdam. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kon niet wachten om begin september de deuren van de concertzaal weer open te zetten.
KAPOOOW ontwikkelde een mini-campagne onder de naam “Music is Back in Town!”. Een knipoog naar het lange wachten via een jaren 20-stijl “rubber hose cartoon” look.
De campagne bevatte een animatie op “Polovetzer dansen” van Aleksandr Borodin, waarin de muziek de stad letterlijk tot leven wekt. In de animatie is veel herkenbare Rotterdamse architectuur en cultuur terug te vinden, het was dan ook is bedoeld als cadeautje voor de stad.
De animatie
De animatie werd ondersteund door Out-of-home uitingen en advertenties in o.a. het Algemeen Dagblad. Waarbij we telkens een balans probeerden te zoeken tussen de huisstijl en de ouderwetse jaren 20 look.
Toen ik nog jong en wild was, maakte ik Hip Hop als Boy Wonder. Een van de projecten die ik heb gedaan is een jaren 80 album met rapper Stepherd. Helaas is het album nooit uitgekomen en daarmee is een (naar mijn mening) grappige clip verloren gegaan.
Howard Komproe als Meneer HowaartBoy Wonder krijgt les over de letter B, dóór de letter B
Omdat KAPOOOW toen al bestond en andere mensen het ook een leuk project vonden maakten we de clips zelf. Beste Vriend zou de eerste single zijn. De track heeft een clip in de vorm van een Sesamstraat-parodie (want ik ben een mega-Jim Henson fan), met een glansrol voor Howard Komproe als Meneer Howaart (slechte woordgrap ik weet het 😅).
Als je Brouwerij ’t IJ zegt, zeg je eigenlijk meteen ook Zatte Tripel. Het is het eerste bier dat werd gebrouwen in de tanks aan de Funenkade in Amsterdam, recht onder de iconische molen. Amsterdam sloot Zatte Tripel al snel in haar hart. Nu, 35 jaar later, is het speciaalbier ook een vaste waarde in veel horecagelegenheden in het land.
Kerstdorpen zijn geweldig. Haha nee dat vind ik wel, maar in dit geval leende deze uitvoering zich uitstekend voor een overkoepelende Kerstvakantie-campagne voor het Wereldmuseum.
Het Wereldmuseum Amsterdam heeft zoveel moois om te laten zien dat je aan één bezoek niet genoeg hebt. Om in de drukke kerstperiode op onderscheidende wijze te communiceren, ontwikkelde KAPOOOW een campagne met storytelling op (hele) kleine schaal.
Een van de video uitingen
De laatste jaren is er steeds meer belangstelling voor televisieprogramma’s zoals ‘De Grote Kleine Treinencompetitie’ van omroep MAX en ‘Klein maar fijn’ op SBS6. Daarnaast worden miniatuur-kerstdorpen met meer en meer populair in Nederland. Veel mensen schaffen miniatuurhuisjes aan met een kerstthema, maar soms ook al van Halloween of de Efteling. Tuincentra door het land heen bouwen hele ervaringen en attractieparken rond de feestdagen.
In de nieuwe tentoonstelling ‘Wie zegt dat?’ van Museum Van Loon brengen acht vertellers verhalen over doorwerking van het koloniale verleden; over kracht en burgerschap; en over ruimte nemen om ruimte te claimen. De vaste collectie van het museum verdwijnt letterlijk naar de achtergrond, dit door middel van transparant doek waar nieuwe verhalen op verteld worden.
KAPOOOW werd gevraagd een passend campagnebeeld te maken, een publicatiedesign te doen en het gedrukte gedeelte van de tentoonstelling te ontwerpen.
De publicatieDe tentoonstellingsborden
Voor het campagnebeeld bouwden we een maquette van het museum, van hout en van een vergelijkbaar transparant doek zoals in de tentoonstelling gebruikt is. Op deze maquette hebben we met licht projecties aangebracht van mensen in gesprek, waardoor zij het belangrijkste onderwerp in het beeld worden. Hiermee visualiseert het campagnebeeld ook de gedachte achter de tentoonstelling en laat het letterlijk de gelaagdheid zien van ‘Wie zegt dat?’.
Na maanden van stilte door Corona is de muziek eindelijk terug in Rotterdam. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kon niet wachten om begin september de deuren van de concertzaal weer open te zetten.
KAPOOOW ontwikkelde een mini-campagne onder de naam “Music is Back in Town!”. Een knipoog naar het lange wachten via een jaren 20-stijl “rubber hose cartoon” look.
De campagne bevatte een animatie op “Polovetzer dansen” van Aleksandr Borodin, waarin de muziek de stad letterlijk tot leven wekt. In de animatie is veel herkenbare Rotterdamse architectuur en cultuur terug te vinden, het was dan ook is bedoeld als cadeautje voor de stad.
De animatie
De animatie werd ondersteund door Out-of-home uitingen en advertenties in o.a. het Algemeen Dagblad. Waarbij we telkens een balans probeerden te zoeken tussen de huisstijl en de ouderwetse jaren 20 look.
Een kaart vol met geschiedenis in klei en wol in onze gloednieuwe huisstijl.
Het Canonnetwerk laat heel mooi zien hoe ons hele land gevuld is met geschiedenisverhalen, waarbij de Canondagen een uithangbord zijn van deze toffe locaties. In deze campagne liet KAPOOOW zien dat je overal in Nederland geschiedenis kan vinden, en maakten we het netwerk zichtbaar.
Digital out-of-homePoster
Het was ontzettend leuk om de geschiedenis van Nederland te vangen in kleine situaties van klei en 3D-printsels.
Als Oom Dano maakte ik in mijn vrije tijd een spel voor jonge kinderen. In deze muzikale en inclusieve game, ga je met het katje Piepie op zoek naar allerlei dingen voor haar feest. In de stad kom je op allerlei leuke locaties zoals de basisschool, boerderij en de markt.
Je maakt kennis met bijvoorbeeld Omar de marktkoopman en Akwasi van de speelgoedwinkel. Vol met grappige animaties en vrolijke muziek.
Paul Kempe en ik maakten deze videoclip voor de Amsterdamse 8bit beatmaker Hayzee van Zwart Licht. In de video zie je de 8bit-versie van Hayzee (ontworpen door Punchdouble) op avontuur door Amsterdam en daarbuiten. Hayzee’s EP en deze video zijn beide uitgebracht op Nalden.net, die het project initieerde.
De video werd Video of the Day bij de FWA en werd hoofdfilm in het FWA Theater. Het werd ook genomineerd voor een State Award, ging in première in de Amsterdamse Bitterzoetclub en kreeg veel aandacht op blogs over de hele wereld.
Wat was dit toch een leuk project. Remco en ik zijn mega-Telekids-fans en wilden ooit in ons leven een versie hiervan zelf maken. Samen bedachten we deze spelshow, verder deed ik de vormgeving, regie en de edit.
De poster die in vele basisscholen hing
Aanleiding
COC Nederland vroeg KAPOOOW in 2022 om het concept en de campagne voor Paarse Vrijdag 2021 te ontwikkelen, waarbij het doel was om zoveel mogelijk basisscholen mee te laten vieren met Paarse Vrijdag. Dé landelijke dag waarop leerlingen, door paars te dragen, laten zien dat ze oké zijn met alle genders en seksualiteiten. Hiermee zetten zij de norm en creëren zij een veilige omgeving voor LHBTI+-leerlingen en leerlingen uit regenbooggezinnen.
De spelshow die kinderen op Paarse Vrijdag in de les kekenBekijk project
Om aandacht te vragen voor de nieuwe tentoonstelling heeft Tropenmuseum Junior samen met reclamebureau KAPOOOW een interactieve en cultureel authentieke campagne ontwikkeld die potentiële bezoekers door middel van relevante storytelling voor, tijdens en na het bezoek blijft raken.
De tv-commercial
In de inclusieve campagne maakt de doelgroep kennis met Harvey, zijn oom Kenneth die in het Tropenmuseum werkt en hun ontdekking van Sabi Suriname. Na de magische ontdekking vertelt Harvey zijn ongelooflijk, maar waargebeurde verhalen over de Sabi Suriname aan zijn vrienden. De doelgroep wordt daarna aangespoord zelf de tentoonstelling te gaan beleven.
In Suriname vind je veel verschillende bevolkingsgroepen. Al deze verschillende mensen brachten hun eigen taal, cultuur en religie met zich mee, maar ook hun eigen plantengebruik en ideeën over ziekte en gezondheid. In de loop der jaren is er een rijkdom van kennis ontstaan, naast die van de Inheemsen, de oorspronkelijke bewoners van Suriname. Vanuit deze gedachte organiseerde Wereldmuseum Amsterdam Thee Tori’s, vertellingen onder het genot van Surinaamse thee.
Ik werd gevraagd om een visual te illustreren die aansloot bij het event, maar ook bij onze campagne voor kindertentoonstelling Sabi Suriname. Ik tekende Harvey en zijn vriendjes met theekopje dat via theeblaadjes de titel bekend maakt.
Pink Ribbon is een wereldwijd erkend symbool sinds 1997. De organisatie raakt het leven van vrouwen in meer dan 30 landen, door het bewustzijn en de financiering van borstkankeronderzoek te vergroten. Pink Ribbon vroeg KAPOOOW om een online campagne te ontwikkelen, waarin borstkanker onder de aandacht wordt gebracht tijdens Moederdag.
De stop-motion video
We ontwikkelden een stop-motion-video met een familie gemaakt van snoep in de hoofdrol. Het verhaal focust op de moeder, die wordt afgebeeld als het populaire hartvormige snoepje met ‘mama’ erop. Om de interesse van de doelgroep te wekken, hebben we de zeer serieuze boodschap op een visueel aantrekkelijke en intrigerende manier verteld.
Toen ik nog jong en wild was, maakte ik Hip Hop als Boy Wonder. Een van de projecten die ik heb gedaan is een jaren 80 album met rapper Stepherd. Helaas is het album nooit uitgekomen en daarmee is een (naar mijn mening) grappige clip verloren gegaan.
Howard Komproe als Meneer HowaartBoy Wonder krijgt les over de letter B, dóór de letter B
Omdat KAPOOOW toen al bestond en andere mensen het ook een leuk project vonden maakten we de clips zelf. Beste Vriend zou de eerste single zijn. De track heeft een clip in de vorm van een Sesamstraat-parodie (want ik ben een mega-Jim Henson fan), met een glansrol voor Howard Komproe als Meneer Howaart (slechte woordgrap ik weet het 😅).
Naast dat KAPOOOW mijn bureau is, heb ik ook de branding gedaan en onze website gebouwd. Voor het laatst in 2020, toen we vonden dat we wel wat kleur konden gebruiken. De huisstijl moest dezelfde vrolijkheid uitstralen als ons werk, dat is hopelijk gelukt.
Logo
De naam KAPOOOW is een onomatopee van een hard geluid. Dit past bij onze liefde voor comics, maar de naam kan ook gezien worden als het geluid van impact. We wilden een vrolijk logo dat ook de indruk wekt van knallend werk, vandaar de vuurpijl die door de O’s heen vliegt.
Kleurgebruik
We hanteren 6 kleuren. Deze staan voor ons inclusieve werk, maar ook gewoon voor vrolijkheid.
De zes kleuren
Visuals en fotografie
Voor de fotografie hanteren we een knipoog naar strips en popcultuur. Zo tekende ik bij onze werknemers en vaste freelancers digitale verkleedkleren, zodat we er allemaal superkrachtig uit zien.
Oude visual van rond 2018Hierna stapten we over naar deze “Midnight Marauders”-achtige visual
Qua visuals blijven we altijd in het kleurenpalet. Hierdoor krijgen deze een herkenbare uitstraling.
Een visual die ik illustreerde voor de website (ik hou van Kaiju-films)Een van onze vele idents
Website
Ook de website moest onze liefde voor popcultuur en strips uitstralen. Om die reden zien project-cases eruit als strippagina’s en zie je hier en daar tekstballonnen oppoppen.
De homepagina, met paralax animatieOver onsOns werkProjectpagina KemetProjectpagina Sabi SurinameHet prikbord met allerlei interessante gebeurtenissenDe contactpagina
Om te vieren dat DeLaMar tien jaar bestond heeft het iconische theater KAPOOOW gevraagd om een strategische herpositionering van het merk met bijbehorende nieuwe merkidentiteit en brandguide te ontwikkelen. Bovendien moest er ook een imagocampagne worden ontwikkeld om DeLaMar zichtbaar te maken bij nieuwe doelgroepen, zónder verlies van de huidige doelgroepen.
De printcampagne
De imagocampagne “Ik kijk uit naar” bestaat uit een televisiecommercial, social video’s voor timeline, stories en minidocumentaires op IGTV waar de doelgroep achter de schermen mag kijken bij voorstellingen van DeLaMar. Ook waren print en out-of-home belangrijke kanalen voor de campagne.
Een van de projecten waar ik het meest trots op ben. Het begon als een wervingscampagne genaamd ‘Ik doneer voor’, waarbij we ruimte gaven om je donatie aan iemand op te dragen en een verhaal te delen. Dit klinkt anno nu allemaal niet zo spannend, maar in 2016 was dit heel vernieuwend bij goede doelen in Nederland. Zie deze quote uit een artikel op Marketing Tribune:
Wat fantastisch dat we nu de mogelijkheid hebben om de verhalen achter grote en kleine donaties te kunnen vertellen. […] De verhalen creëren empathie en motiveren anderen in hun omgeving om ook te doneren.
Jasper Vosbergen, fondsenwerver van KWF
De verhalen uit de campagnevideo’s werden verteld vanuit een vriend, collega of familielid van de patiënt, waardoor er een veel menselijker narratief ontstond en doneren voor kankeronderzoek veel minder abstract is. Doordat mensen het verhaal achter hun donatie deelden op social media, ontstond er een soort kettingreactie van donaties door familie en vrienden van degene voor wie gedoneerd werd. Uiteraard wilde KWF hierop graag een vervolgcampagne.
Briefing
Rond de feestdagen komen mensen die om elkaar geven samen. Waar mensen vaak niet bij stilstaan, is dat deze periode extra zwaar kan zijn voor iemand die met kanker te maken heeft. KWF vroeg KAPOOOW om een vervolg te bedenken op onze ‘Ik doneer voor’-campagne, maar dan het liefst met een fysieke activatie.
De casevideo uit 2017
Idee
Nederland bouwt elk jaar tijdens de donkere dagen samen een tijdelijk monument voor iedereen die met kanker te maken heeft. Middels een donatie kan de doelgroep een lampion laten plaatsen op een bijzondere locatie. Aan het einde van de campagne wordt dit monument aan de hand van een ceremonie ‘aangestoken’ tijdens de Verlichtingsceremonie. Via deze wijze kunnen zij zo hun dierbaren herinneren of een hart onder de riem steken en zien zij dat vele met hen ook iemand hebben verloren.
Uitingen
Een video die Edsilia opnam voor Mario
Deze campagne bevatte wederom video’s van mensen over een dierbare spraken, maar dit keer met een lampion in de hand waar diegene’s naam op stond. Op de donatiepagina konden vele verhalen worden bekeken via een interactieve kaart, waarop elke lampion te bekijken was. Vervolgens kon de doelgroep een digitale versie van de lampion delen (met hetzelfde effect als bij ‘Ik doneer voor’) en bij de Verlichtingsceremonie werd deze lampion in het echt geplaatst mét handgeschreven naam erop.
De landingspagina met interactieve kaartDe interactieve kaart uit 2019
Resultaten
De eerste keer in 2016 vulden we de Afsluitdijk met ruim 6000 lampionnen, de resultaten waren zo ver boven verwachting dat KWF niet had gerekend op de vele landelijke persaandacht die de campagne aantrok. Het jaar daarop ontsteeg de campagne de wervingsafdeling en werd het een KWF-breed project. Toen was er ruimte voor een televisiecommercial en veel print. Het resultaat bijna 12.000 lampionnen in het Middelpunt van Nederland. Ons laatste jaar (voordat we t stokje overdroegen) behaalden we nog een keer een verdubbeling, van ruim 24.000 lampionnen, dit keer bij Paleis Soestdijk.
In 2018 wonnen we twee bronsen Esprix Awards: Business-to-Consumer & Not-for-profit
Het was elke keer zo bijzonder om bij mensen thuis hun verhaal op te mogen nemen. We reden het hele land door, van Groningen tot Zeeuws Vlaanderen, want bij zo’n nationaal thema moet er ruimte zijn voor iedereens verhaal.
Strategie
Hieronder een stuk uit ons strategiedocument:
De donateurs creëren met een kleine handeling in de vorm van donaties, een authentiek, landelijk doch persoonlijk moment; het verlichten van een bijzondere locatie met lampionnen, om zo de slachtoffers van kanker te herdenken. De drempel om mee te doen is laag en daardoor wordt het aantrekkelijker voor de doelgroep om mee te doen. Daarnaast kan de doelgroep hun verbondenheid met elkaar tonen, door onderdeel te worden van een groots gebaar.
De campagne op Rembrandtplein, een van de vele grote schermenPaleis Soestdijk
De drukbezochte locatie maakt dat er een gezamenlijke trots vormt bij de doelgroep. De impact van het beeld laat zien hoeveel mensen er verloren zijn aan kanker, hierom is het belangrijk dat de doelgroep doneert. Tot slot ziet men in alle uitingen constant hetzelfde beeld van donateur met lampion, waardoor het blijft hangen in het hoofd en het concept een geïntrigeerd karakter krijgt.
Door voor iedere donatie/slachtoffer een lampion te ontbranden, wordt zichtbaar hoeveel slachtoffers kanker heeft gemaakt en duidelijk dat donaties belangrijk zijn om deze hoge aantallen te reduceren. Voorafgaande aan het ontbrandingsmoment is dit te zien aan de dynamische reserveringen van het aantal lampionnen op de landingspagina en achteraf aan het campagnebeeld met een hart van duizenden lampionnen.
Achter de schermen
Tijdens een van de vele shoots voor de commercialHet was altijd bijzonder om iemands verhaal te mogen horentrots in het Middelpunt van Nederland
Het is een beetje controversieel, maar ik aarzelde geen seconde toen MC Theater mij vroeg om dit promotiespel te maken voor hun toneelstuk genaamd Topdog/Underdog. Voor dit project deed ik de vormgeving, animatie, development en muziek, het grappige idee kwam van MC Theater zelf.
De gameplay
De richting die ik koos voor het design is gebaseerd op de lijntekenkunst van dollarbiljetten, om de zaken wat luchtiger te maken. Ik heb veel lol gehad met de animatie van Lincoln, die ik als papieren dollarbiljet behandelde, maar tegelijkertijd probeerde ik enig realisme toe te voegen aan zijn bewegingen. Echt een leuk project.
Een schoolfeest met dierendocenten als opvallende kinetische klei-animaties.
Ik wilde heel graag echte licht- en rookeffecten gebruiken, dit maakte stop-motion geen optie en moesten we out-of-the-box denken
Storyboard dat ik tekende
Om awareness bij de doelgroep te brengen, en hen te activeren, voor een laatste keer een bezoek te brengen aan de Dierenacademie, lanceerde Wereldmuseum Leiden de Eindfeest-campagne. De leerlingen en docenten van de Dierenacademie vieren samen feest tijdens deze speciale week.
Ons land is verbonden door verhalen. De Canon verbindt deze geschiedenis via haar vensters in de slinger, maar ook fysiek via alle locaties in het Canonnetwerk. Tijdens de Canondagen kun je deze connectie echt ervaren door het hele land. Zoals de rode draad van een verhaal, gebruiken wij de oranje draad als metafoor voor de allesomvattende Canon van Nederland.
In deze huisstijl is plezier een belangrijk uitgangspunt. De slinger speelt een grote rol als letterlijke verbinder. De oranje draad is altijd zichtbaar en dient als vertelvorm, maar ook soms als oorsprong van een verhaal dat verteld wordt vanuit de Canondagen. Er is bewust gekozen om dichtbij de Canonhuisstijl te blijven voor herkenbaarheid, maar onderscheid te vinden in de echte draad.
Na Corona had DeLaMar een een grote behoefte aan nieuwe werknemers. De briefing was om onderscheidend te werven en gastvrije theaterliefhebbers te vinden. Dus leek het ons een tof idee om korte poppen-video’s te maken, waarin de hoofdrolspeler steeds over-the-top gastvrij is.
We maakten 3 verschillende video’s, met telkens een andere gastvrije situatie. Ook was er een postercampagne en speciale landingspagina.
JodyAloys heeft altijd zin om bier te tappenBekijk project
Stormy Minutes, een televisieproductiebedrijf dat bekend is van populaire programma’s zoals Taarten van Abel , Koken met van Boven en Poesjes , vroeg ons om een ident te maken om hun programma’s te introduceren. Je weet wel, net als de beroemde brullende leeuw van MGM voordat je een geweldige film kijkt
Stormy Minutes heeft een breed scala aan tv-shows en films. Daarom was de vraag hoe je dit allemaal in een korte video kon vastleggen. Kijkend naar hun logo met de lijst van 82 stippen, hebben we 82 ronde objecten gemaakt die hun tv-shows en films vertegenwoordigen. We componeerde op maat gemaakte muziek en schoten daarop een gestileerde stop-motion video, omdat dit mooi past bij de algehele stijl van het werk van Stormy Minutes. Hier is het resultaat.
Sinds 2018 maak ik kinderliedjes onder de naam Oom Dano. Reggae en Hip Hop, serieuze beats, maar met kinderachtige teksten over ijscomannen, de kleur roze en zielige katjes. Voor mijn liedjes maak ik altijd een eenvoudige clip, vaak met illustraties. Hier een aantal van mijn videoclipjes:
Ik maak weleens een illustratie voor een kaart, hieronder wat voorbeelden.
Geboortekaart Benjamin
Ik kreeg van goede vrienden de eer om een illustratie voor het geboortekaartje van hun zoontje Benjamin te maken. Dat deed ik natuurlijk met veel plezier ❤️
Mijn goede vriend Remco Dongor (mijn partner bij KAPOOOW) en ik wilden graag directer bijdragen aan een bewustere, gezondere en inclusiever-handelende nieuwe generatie. Na jaren met veel plezier campagnes ontwikkelen voor voornamelijk de culturele sector en goede doelen, was dit voor ons de belangrijkste reden om ook educatieve games te gaan ontwikkelen.
Een scene uit het avontuur
Aangezien we nog druk bezig zijn met onze eerste educatieve game, willen we er niet teveel over los laten, maar hier vast een preview van mijn illustraties en animaties! Remco en ik hebben samen het verhaal, personages en educatieve geraamte bedacht, Remco heeft vervolgens een geweldig script geschreven 😁
Mijn animaties en design van de hoofdpersonenBekijk project
Een campagne met verzamelalbum-plaatjes als metafoor voor het groeiende buurthelden uit Amsterdam Zuidoost.
Een van de social uitingen
In de campagne zijn “verzamelplaatjes” van buurthelden te zien zoals psychomotorisch mannen- en jongens therapeut Waldy Neijhorst die het vergroten van de mentale weerbaarheid van deze groep als levensmissie heeft. Daarnaast komen ook jongere helden voorbij zoals Soortkill, mede-oprichter van SMIB. Maar natuurlijk ook nieuwe helden zoals Ama Koranteng-Kumi, die met Zo=Zuidoost Bloei & Groei op kon zetten in diverse wijken en zo haar buren helpt toegang te krijgen tot gezonde voeding. Het gaat dus niet om faam, maar om het feit dat jouw initiatief heeft bijgedragen aan de gemeenschap van het stadsdeel.
Stories slideDe out-of-home poster
Alle uitingen laten een verzameling heldenplaatjes zien en nodigen uit, om onderdeel te worden van deze groep rolmodellen; De helden van Zuidoost. De campagne bestaat uit een printcampagne met poster, social uitingen voor Instagram (Carrousel en Stories) en een (semi)permanente activatie. Op de uitingen wordt afgesloten met één of meerdere ontbrekende plaatjes, zoals je ook hebt bij een incompleet stickerverzamelalbum. Dit silhouet is bedoeld voor het initiatief van de doelgroep.
Wist je dat in dit beeld een kleurenblindheidstest verstopt zit?
Het vernieuwde UMU heeft na een verbouwing van een aantal jaar op 6 september 2023 haar deuren weer geopend voor het publiek. In het UMU leren families over het proces van onderzoek doen en wat daarvoor nodig is. Zo wil UMU iedereen in Nederland wetenschapswijs maken.
Een van de postersEen close up van de posterBekijk project
In 2015 ging in Amsterdam de eerste grootschalige muurschilderingtentoonstelling in première. Het zuidoosten van de stad was het podium voor deze indrukwekkende street art. Reflexo on Urban Art (R.U.A.) nodigde internationale kunstenaars uit om grootschalige muurschilderingen te maken die de creatieve ziel van de gemeenschap weerspiegelen.
Een indruk van de appScreenshots van de app
KAPOOOW werd gevraagd een app te maken voor bezoekers van “Street Art Tour”. De app bevatte een interactieve kaart, multimedia en achtergrondinformatie van deelnemende kunstenaars.
Daarnaast bedachten wij een printcampagne en bannercampagne, die de kunstwerken in het klein liet zien. Je werd getriggerd deze honderden keren zo groot te bekijken in de buurt.
De grootste opdracht van de nieuwe merkidentiteit en bijbehorende brandguide was om millennials meer aan te spreken mét behoud van de huidige doelgroep (45+) en zelfs generatie Z prikkelen. Daarnaast moet DeLaMar een plek zijn waar alle Nederlanders zich welkom voelen, want het aanbod is er al. Met andere woorden sloot de huisstijl niet aan op het nieuwe beleidsplan.
Het nieuwe logo in de vier gradients
Ook wilde DeLaMar af van het sjieke imago, want de programmering juist is populair. Rood pluche was een no-go qua gevoel. We mochten het woord “Theater” laten vallen, want als je van stand-up comedy of muziek houdt kan dit afschrikken.
Een tram in de gloednieuwe huisstijlDe nieuwe ident
Een andere uitdaging was om ervoor te zorgen dat er altijd een herkenbare poster opgemaakt kan worden. De ene keer heeft een productie namelijk alleen een promotionele foto beschikbaar voor de poster, de andere keer is er een volledige los ontwikkelde visual. Dit alles moest werken binnen de huisstijl én herkenbaar zijn op straat als DeLaMar programmering. Hiervoor hebben we een opvallende lijst bedacht, waarbij het kleurenschema elke keer gekozen mag worden door het DeLaMar team.
Bij de ontwikkeling van de huisstijl is met een team gewerkt dat goed paste bij de volledige doelgroep. Uit generatie X, Y en Z, maar ook inclusief op basis van een intersectionele blik op de doelgroep.