Daniël
van Breda

1
  • Raad van de raaf

    Wereldmuseum Amsterdam wereldmuseum-amsterdam

    KAPOOOW

    kapooow

    Campagne

    campagne
    Klei (klei), Miniatuur (miniatuur)

    Werkzaamheden

    Mijn werkzaamheden voor dit project waren:

    Over dit project

    Vorig jaar wonnen we de pitch voor de campagne voor de nieuwe kindertentoonstelling van Wereldmuseum Amsterdam voor dit en de aankomende 4 jaar. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, zeker omdat deze tentoonstelling over een heel belangrijk thema gaat: het klimaat.

    De digital out-of-home uiting

    In de tentoonstelling maak je kennis met de Groenlandse Ivalu en Nederlandse Raymi, die jou uitnodigen om lid te worden van de “Raad van de Raaf.

    Wij maakten een filmische campagnebeeld, waarbij veel soorten materialen gebruikt werden. Van hoofdjes van klei, tot zelf genaaide jasjes. Een heel leuk project dus.

    Aanleiding campagne 

    Het klimaat verandert en kinderen in Nederland zijn zich daar maar al te bewust van.. Wanneer je aan tien kinderen en jongeren vraagt of zij zich zorgen maken over het klimaat, zeggen er zeven ‘ja’, zo blijkt uit onderzoek. Via het nieuws, sociale media en school krijgen zij er veel van mee. En soms hebben ze de gevolgen van klimaatverandering zelf ondervonden.

    Kinderen willen graag in actie komen gaan maar lopen daarmee tegen de ‘wereld van volwassenen aan’. 

    Uit onderzoek blijkt dat 56% van de Nederlandse kinderen zich zorgen maakt over het klimaat. Bijna de helft van de kinderen is actief bezig met het verminderen van zijn of haar impact op het klimaat.

    Idee

    Om het verhaal van de tentoonstelling op spannende wijze te laden bij de doelgroep en de ‘Raad van de Raaf’ tot leven te brengen, creëren wij een campagne die doet denken aan een avonturenfilm voor kinderen. ‘De Raad van de Raaf’ wordt gepresenteerd als een spannende actiegroep waar de doelgroep dolgraag bij wil horen. De campagne strooit met fragmenten en indrukken van wat je allemaal te wachten staat in het museum. In dit concept staan Ivalu en Raymi, de Raad van de Raaf, spanning, avontuur, verbinding, hoop en ‘actie ondernemen’ centraal.

    Er zijn elementen van de Raad zichtbaar, zoals een lidmaadschaps-pin die de kijker uitnodigt om lid te worden. Ook is de raaf als dier zichtbaar. Ook zien we uiteraard de milieuproblematiek terug in de vorm van een wereldbol gecentreerd op Groenland omringd door vervuilende industrie. 

    Art direction

    Als inspiratie voor Ivalu hebben we gekeken naar hedendaagse influencers uit Groenland. Hierdoor hebben we haar een realistische en moderne look gegeven. Ze draagt een warme winterjas met een “Raad van de Raaf”-pin. 

    Mijn illustratie van Ivalu en Raymi uit het conceptdocument

    Verder draagt ze traditionele oorbellen om een directe hedendaagse inheemse referentie te maken. Verder zijn we weggebleven van traditionele kleding om veel voorkomende stereotypes te voorkomen. 

    Achter de schermen

    Het zwaartepunt van de tentoonstelling is tijdens het jaar verschoven van Groenland naar een globale insteek. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel gemaakte elementen ongebruikt bleven. Hier wat beeld achter de schermen.